Szacunek w pracy – fundament lojalności i sukcesu
Polska jest jednym z najbardziej zapracowanych krajów Unii Europejskiej, z tygodniowym czasem pracy przekraczającym 40 godzin. Jednak obecnie obserwujemy znaczną zmianę w postrzeganiu pracy przez Polaków – kluczowe stają się nie tylko wynagrodzenie, ale także dobre relacje w zespole, troska o dobrostan psychiczny i poczucie satysfakcji zawodowej.
Najnowsze badania pokazują, że dla 70% pracowników biurowych najważniejszy jest szacunek i troska ze strony pracodawcy, bardziej niż wysokość pensji. Raport „Jak pracować, by nie żałować” ujawnia, że choć 88% pracowników jest ogólnie zadowolonych z dopasowania do pracy, to nadal wiele z ich potrzeb nie jest w pełni zaspokajanych. Aż 47% badanych nie jest usatysfakcjonowanych podejściem pracodawcy, a tylko 53% czuje, że w pracy się realizuje.
Dorota Pałysiewicz, dyrektor HR w firmie Brown-Forman Polska, podkreśla, że pracownicy szukają inspiracji w zakresie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. „Warto inwestować w edukację i wzajemne poszukiwanie rozwiązań, które sprzyjają zdrowemu work-life balance. Samoświadomość, dyscyplina i koncentracja na kluczowych zadaniach są niezwykle ważne” – dodaje.
Zmiany te mają związek z oczekiwaniami młodszych pokoleń – Z i Y, które coraz bardziej stawiają na dobrą atmosferę w pracy, samorealizację oraz elastyczność zatrudnienia. Współczesne podejście do pracy wymaga od pracodawców nie tylko atrakcyjnych wynagrodzeń, ale także budowania kultury organizacyjnej, która szanuje indywidualność pracowników, bez względu na wiek czy stanowisko.
Eksperci podkreślają, że system wartości u pracowników zmienił się w erze po-Covidowej. Pracownicy w mniejszym stopniu zwracają uwagę na benefity płacowe, a ważniejszy staje się aspekt dobrej atmosfery w miejscu pracy i formy zatrudnienia (64 proc.). Stabilność zatrudnienia i poczucie bezpieczeństwa to nadal kluczowe czynniki, niezależnie od grupy wiekowej.
Kluczem do sukcesu jest otwartość na rozmowy o wzajemnych oczekiwaniach i wsparcie w rozwoju. „Otwartość na różne perspektywy i wzajemne zrozumienie pomagają tworzyć zdrowe środowisko pracy” – zauważa Pałysiewicz. Doceniający liderzy, którzy tworzą przestrzeń do rozwoju, wpływają na lepszą atmosferę w pracy i zwiększają zaangażowanie swoich zespołów. W końcu to szacunek, a nie tylko wysokość pensji, jest fundamentem lojalności i sukcesu organizacji.