Akcja społeczna #NABICIWSEO – uczciwe SEO dla firm
Rynek usług SEO i Ads ma dziś praktycznie nieograniczony potencjał. Każdego roku powstaje ponad 6000 nowych sklepów internetowych, wiele firm już istniejących otwiera swoje sklepy internetowe lub intensyfikuje swoją obecność w e-commerce. Nieodzowne w tych celach jest zadbanie o obecność w ekosystemie Google, najlepiej w formie znalezienia się w pierwszych 10 wyszukiwania na popularne frazy oraz dobrze przygotowanych, skutecznych, reklam. Niestety, jakość usług agencji SEO/Ads jest bardzo zróżnicowana i często generują one straty swoich klientów. Do niedawna, podjęcie współpracy z agencją tego typu było kupowaniem kota w worku. Teraz, na szczęście, zaczyna się to zmieniać.
Badanie “Jak klienci oceniają współpracę z agencjami SEO?”, przeprowadzone przez Senuto w 2021 roku, przyniosło wiele szokujących informacji odnośnie standardów, obowiązujących na polskim rynku tego typu usług. Przy tak imponującym tempie wzrostu (co najmniej 10% rocznie) i dużej skali budżetów (blisko 2 miliardów rocznie), wydawać by się mogło, że poziom obsługi powinien pozostawać na równie wysokim poziomie. Tak się jednak nie działo – ocena wystawiona przez klientów agencji świadczy o ogromnym rozczarowaniu.
Rozbieżność celów
Blisko 75% ankietowanych twierdziło, że nakłady na działania SEO nie zwróciły się lub pozwoliły na wygenerowanie zaledwie minimalnego zysku. Oceniając efekty współpracy w pięcipunktowej skali, średnio przyznano agencjom zaledwie 2,6 punktu. Z tych danych wynika wprost, że generowany przez agencje SEO ruch i konwersje nie wygląda atrakcyjnie w stosunku do kosztu współpracy. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele; główną z nich jest brak obowiązujących na rynku standardów. Agencję SEO lub usługi w tym zakresie może prowadzić każdy, samo Google nie narzuca rygorystycznie żadnych wymogów. Dodatkowo, mechanizm działania algorytmów giganta z Mountain View pozostaje niejawny, w związku z czym gwarancji skuteczności działań nie jest w stanie wystawić żadna firma, działająca na rynku. To tworzy płaszczyznę do nadużyć – agencje, w celu maksymalizowania zysków, starają się często wykonywać absolutne minimum prac, dodatkowo narzucając w umowie niekorzystne warunki zerwania czy oceny współpracy. Klientom zaś często zależy na osiągnięciu imponujących rezultatów w możliwie krótkim czasie, co z definicji nie jest możliwe. W tym konflikcie interesów, jeśli nie dojdzie do szczerej i transparentnej komunikacji między stronami, współpraca będzie ciążyć w kierunku działań pozorowanych. Dlatego powstała inicjatywa NabiciwSEO.pl.
Kluczowa pozycja
Dla wypracowania porozumienia pomiędzy agencjami SEO i ich klientami konieczne jest wykreowanie wspólnej przestrzeni do porozumiewania się. NabiciwSEO.pl prowadzi działalność edukacyjną, ucząc obie strony rozumienia swoich biznesów i wyznaczając nowe standardy postępowania. Zajmując pozycję pomiędzy agencją a klientem, staje się rodzajem obiektywnego obserwatora, pracującego na rzecz wspólnego sukcesu zainteresowanych. Dzięki temu, możliwe staje się współdziałanie w oparciu o uwspólniony kodeks dobrych praktyk i jedną metodykę, a także “gra do jednej bramki” w modelu zakładającym uczenie się od siebie nawzajem. W tym ujęciu, agencję i klienta wiąże przede wszystkim efektywna współpraca i duże, rosnące równolegle z czasem współpracy, kwoty wynagrodzenia/stopa zwrotu. NabiciwSEO.ploferuje także pomoc ofiarom nieuczciwych praktyk agencji, zarówno w roli mediatora, jak i zewnętrznego konsultanta.
Dobrze zaakcentowana obecność w ekosystemie Google to rodzaj wyścigu, w którym równolegle uczestniczy tysiące firm i agencji. W walce o uprzywilejowaną pozycję łatwo ulec pokusie współpracy z agencją, obiecującą szybkie efekty. Istotne zatem jest, aby wiedzieć jakimi kryteriami kierować się przy jej wyborze i wcześniej ustalić preferowane, uczciwe warunki współpracy.