Jak uchronić powierzchnię maszyn rolniczych przed korozją?

farba podkładowa

Konserwacja sprzętu rolniczego jest bardzo ważnym aspektem produkcji rolniczej. Tylko sprawny sprzęt jest w stanie poradzić sobie z intensywną uprawą i produkcją roślinną. Malowanie ciągnika powinno się wykonywać raz na kilka lat, aby dobrze zabezpieczyć sprzęt przed korozją i trudnymi warunkami atmosferycznymi. W jaki sposób przygotować się do malowania i jakich farb użyć?

Dlaczego malowanie jest takie ważne?   

Intensywne używanie sprzętu w rolnictwie naraża go na zużycie oraz sprawia, że należy go regularnie konserwować. Pokrywa ciągnika i elementy mające kontakt z wodą są eksponowane na trudne czynniki atmosferyczne. Jeśli dzieje się tak przez dłuższy czas to może wystąpić efekt korodowania. Zmniejsza to przydatność maszyny, a jej stan techniczny ulega stopniowemu pogorszeniu. Warto zwrócić uwagę na wysoką temperaturę, która również wpływa negatywnie na kondycję sprzętu. Malowanie ciągnika jest zabiegiem, który pozwala zmniejszyć negatywne efekty pogodowe i te wynikające z intensywnego użytkowania sprzętu. Najpierw należy wybrać farbę, która powinna spełniać najważniejsze parametry techniczne do malowania sprzętu rolniczego. Powinna być odporna na działanie wysokich temperatur oraz siły tarcia i uszkodzenia mechaniczne. Warto również zadbać o podkład, który będzie zwiększał odporność na korozję. Przykładem takiej farby może być RAL 7016 lub inna technologia do pokrywania powierzchni metalowych.  

Którą farbę warto wybrać?  

Do malowania sprzętu rolniczego używa się dwóch podstawowych rodzajów farb: 

  • poliwinylowo–akrylowe, czyli popularne farby emaliowe. Służą do pokrywania powierzchni stalowych oraz do aluminium. Można do nich używać RAL 7016 ze specjalną izolacją termiczną, która jest polecana do malowania osłony silnika.   
  • farby olejne – są tańszą alternatywą i mogą być stosowane tam, gdzie nie jest wymagana szczególna ochrona. Schną bardzo szybko i świetnie pokrywają elementy o różnych fakturach. Ich wadą jest to, że nie są odporne na efekty tarcia. Nie poleca się ich do pokrywania powierzchni, które mają kontakt z kamieniami czy ziemią.   

Przykładem farb stosowanych do malowania ciągników jest produkt o nazwie RAL 7016. Ten numer to oznaczenie koloru o odcieniu szarym – antracytowym. 

Jak wyczyścić powierzchnię przed malowaniem?   

Przed zabiegiem malowania ciągnika ważne jest, aby zadbać o czystość metalowej powierzchni. Po wielu latach eksploatacji ciągnik może być brudny i zanieczyszczony smarami. Gdyby pomalować taką powierzchnie farbą mogłoby się okazać, że nie przywiera ona dobrze do powierzchni. Dlatego należy wcześniej oczyścić ją za pomocą specjalnych środków. Rolnicy stosują tu głównie dwa sposoby: 

  • myją powierzchnię wodą razem ze środkiem do mycia silników lub specjalnym odtłuszczaczem, 
  • stosują zabieg piaskowania – jest to bardziej zaawansowana forma szlifowania, która bardzo dokładnie dociera do głębokich warstw i usuwa najbardziej oporny brud. 

O ile pierwsza metoda jest bardzo prosta to zabieg piaskowania należy do dosyć niebezpiecznych i złożonych. Wykonuje się go w odzieży ochronnej, która musi być szczelna.