Jak prowadzić fanpage firmowy na Facebooku?

biznes w internecie

Fakty są jasne. Nawet jeśli prowadzisz biznes stacjonarny, musisz istnieć w sieci. To właśnie tam nawiązuje się kontakty z nowymi klientami i utrzymuje je z dotychczasowymi. Więź z klientem się zmienia i nie chodzi tu o rozważanie, czy na lepsze, czy gorsze. Z pewnością jest inna i wymaga od przedsiębiorcy więcej aktywności. Podstawą jest oczywiście strona internetowa, ale to jest miejsce, gdzie klienci odwiedzają Ciebie. Tymczasem to Ty musisz przyjść do nich. Właśnie dlatego fanpage firmowy na Facebooku to must have. I choć jego prowadzenie wymaga więcej pracy i obowiązkowości, niż mogłoby się na początku wydawać, zapewniamy, że potencjalne korzyści są tego warte.

Co możesz zyskać?

To nie jest tak, że założysz fanpage firmowy na Facebooku i od razu ludzie zaczną walić do Ciebie drzwiami i oknami. Owszem, może poprawić sprzedaż, ale zazwyczaj nie w bezpośredni sposób. To przede wszystkim budowanie zaufania – pokazujesz swoją pracę. W ten sposób udowadniasz, że Twoje usługi lub produkty są warte swojej ceny i możesz ukazać ich wyjątkowość. Poza tym otwierasz dwudrożny kanał komunikacyjny – słuchasz bezpośrednio swoich klientów (lub potencjalnych klientów), poznajesz ich wymagania oraz uwagi i możesz na nie odpowiedzieć.

To także naturalny sposób na prezentację nowości i ich zalet w przyjazny sposób. A jeśli zależy Ci na reklamie, to nie znajdziesz lepszego miejsca – Facebook Ads umożliwia niezwykle precyzyjne trafienie z reklamą. Pamiętaj jednak, że wtedy Twoja strona na FB będzie prawdopodobnie pierwszym miejscem, jakie zobaczy potencjalny nabywca. Dlatego warto o nią zadbać. Jak?

Podejrzyj podobne firmy

Mniejsze, większe, podobne. Zobacz, jak prowadzą swoje fanpage’e. Pamiętaj, że zły przykład to też przykład – wiele firm prowadzi strony tylko po to, aby móc sobie pogratulować. Ważne są więc reakcje odbiorców. Jeśli komentują i udostępniają posty, oznacza to, że udało się do nich trafić. Działanie dla trzech polubieni (od wujka, koleżanki i siebie) nie ma sensu. Przed Tobą wiele prób i błędów, ale podpatrywanie pomysłów (i obserwacja porażek) innych zawsze w cenie. Dotyczy to z resztą nie tylko Twojej branży – inspiracji dobrze jest szukać u najpopularniejszych influencerów i firm.

Przede wszystkim bądź sobą

Naturalność popłaca. Używaj codziennego języka, nie bój się mówić „po swojemu”. Ludzie cenią autentyczność, która coraz częściej przykryta jest maską perfekcjonizmu i politycznej poprawności. Zawsze znajdzie się jakiś czepialski, ale żeby przekonująco przedstawić swoją firmę, musisz czuć się pewnie i komfortowo. Pokaż, że za każdą usługą stoą ludzie i ich praca. A codzienne aktywności (nawet jeśli rutynowe) mogą być wciągającym tematem.

Dowiedz się, co jest ciekawe dla Twoich odbiorców

Jak? Testuj i pytaj. Wrzucaj zdjęcia i nagrania (Facebook premiuje posty o zróżnicowanej formie) z Twojej pracy, ciekawostki branżowe, nowe produkty, a także informacje o Twojej załodze. Nie przejmuj się tym, że czasem coś przejdzie bez echa albo wywoła negatywne komentarze. To część procesu poznawania użytkowników, przy czym warto pamiętać, że nigdy nie zadowolisz wszystkich. Dziel się swoim doświadczeniem, opiniami na temat produktów i wiedzą. Ludzie kochają ciekawostki i informacje, których nie znajdzie się nigdzie indziej. Wykorzystaj swoje doświadczenie. Pokaż też swoje metody pracy i nie bój się porównać ich do konkurencji.

Ważne jest zachęcanie do dyskusji i działań. Zadawaj pytania (na przykład: który kolor bardziej Ci się podoba, albo: co polecacie w tej dziedzinie), pytaj o opinię i nie bój się stawiać śmiałych twierdzeń, zapraszając do rozmowy. Jedna ważna rzecz – NIGDY NIE PISZ DUŻYMI LITERAMI!

Fanpage firmowy na Facebooku powinien być zróżnicowany

Dobrze jest rozpisać sobie w tabeli swoje cele. Może to być budowanie więzi, przykłady realizacji, nowości, zachęcenie do korzystania z usług, pokazanie firmy itd. W ten sposób można zbudować tygodniową lub miesięczną rozpiskę, która pozwoli prowadzić fanpage firmowy na Facebooku w sposób analogiczny do czasopisma. Nie bój się też co jakiś czas złamać rutyny świeżą wiadomością czy czymś zabawnym.

Działaj regularnie

Zarówno użytkownicy, jak i Facebook cenią publikowanie o podobnych porach i w równych odstępach czasu. Pomoże w tym narzędzie Business Suite i statystki FB, które pozwolą zobaczyć, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni i zaplanować posty tak, aby były wyświetlane zgodnie z harmonogramem. Stawiaj na jakość, a nie ilość. Zaspamowanie nudami skończy się spadkiem oglądalności. Lepiej dawać mniej, ale naprawdę wartościowych postów.
Relacje!

To niezwykle ważne. Fanpage firmowy na Facebooku nie może się obejść bez Relacji – krótkich filmików lub zdjęć wyświetlanych tylko przez 24 godziny. To najprostszy sposób na pokazanie spontaniczności i pulsującego życia firmy. Nie muszą być dopieszczone – po raz kolejny liczy się autentyczność i pomysłowość.

Wiedz, czego chcesz

Podsumowując – fanpage firmowy na Facebooku należy prowadzić tak, aby zachęcał ludzi do skorzystania z Twoich usług, ale w sposób pośredni. Musisz dostarczyć rozrywki i informacji, a tych żadnej profesjonalnej firmie nie brakuje. Pamiętaj o regularności i nie bój się eksperymentować!