Samodzielne projektowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Tworzenie sklepów internetowych

Dynamika rozwoju rynku e-commerce sprawia, że coraz więcej osób decyduje się założyć własny sklep internetowy. Handel przenosi się do sieci, gdzie obecnie można zakupić różne rodzaje artykułów. Sklep online wydaje się dobrym rozwiązaniem i pomysłem na dochodowy biznes, jednak już na etapie jego projektowania może pojawić się wiele pytań czy niejasności. Od czego zacząć samodzielne tworzenie sklepu internetowego?

Kwestie formalne, czyli dobry pomysł na biznes?

Sklep internetowy można prowadzić w ramach działalności gospodarczej, lecz dla wielu osób stanowi on jedynie dodatkowy dochód. Należy pamiętać, że obecnie obowiązującym kryterium jest wysokość przychodów w wysoki maksymalnie połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie. Przekraczając ten próg, trzeba będzie założyć własną działalność. Na początek należy dopełnić formalności, a więc:

  • zarejestrować firmę,
  • dokonać zgłoszenia w ZUS,
  • wybrać formę opodatkowania.

Przedsiębiorca musi też zdecydować, co dokładnie będzie sprzedawał i w jakiej formie. Warto określić budżet, jakim dysponuje na start. Jest to bardzo istotne na przykład w kontekście wyboru platformy e-commerce. Przygotowując się do prowadzenia firmy, dobrze dysponować konkretnym biznesplanem – jest on pomocny zwłaszcza w ciągu kilku pierwszych miesięcy, gdy trzeba odnaleźć się na rynku.

Jak stworzyć własny sklep internetowy?

Tworzenie sklepów internetowych zawsze poprzedza wybór platformy e-commerce. Można zdecydować się na darmowe rozwiązania, jednak nie mają one zbyt wielu funkcji, zatem nie sprawdzają się w dłuższej perspektywie. Tymczasem w przypadku płatnych platform rozliczenie może następować na dwa sposoby – jednorazowo lub abonamentowo. W pierwszym przypadku opłatę za serwer i domenę wnosi się za cały rok z góry, w drugim – co miesiąc. Ważne, aby wybrać platformę, która z jednej strony zmieści się w budżecie, z drugiej strony będzie jak najbardziej funkcjonalna. Zakładając sklep internetowy, należy wybrać dla niego nazwę oraz domenę. W kontekście domeny ważne jest rozszerzenie – jeśli docelową grupą klientów są Polacy, wystarczy rozszerzenie .pl, tymczasem celując w klientów z całego świata lub z Europy, warto wybrać rozszerzenie .com lub .eu. Ważne jest także opracowanie logo sklepu internetowego oraz jego regulaminu. Należy zwrócić uwagę między innymi na ochronę danych osobowych czy informacji poufnych – kto ma do nich dostęp i kto będzie je przetwarzał. Z punktu widzenia klienta ważne jest również ustalenie sposobów płatności oraz dostaw.

Baza produktów w sklepie internetowym i informacje dla klienta

Zakładając sklep internetowy, nie można pominąć kwestii stworzenia odpowiedniej bazy produktów. W tym kontekście należy skupić się przede wszystkim na krótkich, lecz treściwych i przydatnych z punktu widzenia klienta opisach towarów. Ważne są również zdjęcia, które będą prezentować konkretną rzecz. Katalog produktów będzie trzeba na bieżąco aktualizować, mając na uwadze te, które obecnie są dostępne na magazynie. Listę towarów można prowadzić w arkuszu kalkulacyjnym, choć dobrze sprawdzają się również dyski w chmurze. Większość sklepów internetowych prowadzi również dodatkowe podstrony, związane na przykład z aktualnymi informacjami czy powiadamiające o sposobach zwrotu towaru. Projektując sklep we własnym zakresie, należy opracować ich treść, jednocześnie przygotowując swoistą politykę, wedle której będzie prowadzona działalność. Tego rodzaju podstrony powinny znaleźć się nawet w nierozbudowanych sklepach z niewielką ilością produktów na sprzedaż.